Ensimmäinen Porsche 911 esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 1963. Silloin kylläkin piti esitellä malli 901, mutta Peugeotin vastalauseiden takia saksalaiset luopuivat nollan käytöstä mallimerkinnässä tuloksena 911.Kukaan ei tuolloin aavistanut millainen automaailman legenda siitä tulisi.Porsche 911:stä on jo valmistettu 34 vuotta ja sitä on tehty yli 370 000 Kappaletta, joista yli 80% onedelleen käytössä.
911 on uudistunut ensimmäistä kertaa 100 prosenttisesti, sen historiassa. Kaikki on uutta: kori, moottori, alusta, voimansiirto, mitat, tilat, ajettavuus ja varustelu. Edellisen kerran 911 suureni vuonna -68, jolloin akseliväli kasvoi 57mm. Kehitystyössä haettiin lisää mukavuutta ja parempia ajo-ominaisuuksia.
Muotoilijat, joiden joukossa on myös japanilaista verta, selittävät asian näin: ”Uusi Carrera ei ole Ben Johnson vaan paremminkin Carl Lewis.” Porschea ei ole voitu pitää erityisen helppona ajettavana kaarteessa, mutta nyt ovat ajat muuttuneet. Oleellisesti kehittyneen alustan, aerodynamiikan ja painonjakauman ansiosta kuudennen polven Carrera on täysin eri auto.
Porschen tekniikka on uudistunut täydellisesti. Edelleen käytössä on boxerimoottori, mutta vesijäähdytteisenä. Moottori sijaitsee edelleen takana. Porschen moottorin ääni on säilynyt tuttuna boxerin lauluna, joka erottuu kovilla kierroksilla. Ajo-ominaisuudet on saatu erittäin hyviksi oikeiden teknisten ratkaisujen avulla.
Hevosvoimia löytyy 300 hv 6800 kierroksella. Suurin vääntö on 34.5 kpm 4500 kierroksella. Kierrosluvunrajoitin astuu voimaan 7300 kierroksella. Vääntö käyrä on erittäin laakea, yli 30 kilon vääntö on käytettävissä kierrosalueella 2700-7000.
Huippunopeus:
280 km/h,
275 km/h (Tiptronic S)
kiihtyvyys:
0-100 km/h 5.2 s
0-160 km/h 11.5 s
0-200 km/h 18.3 s
Kulutus:
Yhditetty EU-kulutus 11.8L/100km,
(Tiptronic S 12,0L/100 km).
Mitat:
Pituus 4430 mm,
Leveys 1765 mm,
Korkeus 1305 mm,
Akseliväli 2350 mm,
Raideleveys e/t 1455/1500 mm,
Tavaratila 130 L,
Polttoainesäiliö 64 L,
Massa 1320 kg.
Varsinainen käytöksen salaisuus löytyy pyöränripustuksista. Edessä McPherson-tyyppinen erillisjousitus, kierrejouset, poikittaiset tukivarret, kallistuksenvaimennin ja kaasuiskuvaimentimet, jotka parantavat ajo-ominaisuuksia.
Etupään jousitusgeometria laskee ulkokaarteen pyörän kaarreajossa maltillisesti harittamaan samaan aikaan, kun takapään ripustus kääntää ulompaa pyörää hiukan auraukselle.
Nopean auton pitää myös pysähtyä nopeasti, sen pitää tapahtua jarrujen avulla hallitusti. Tämän takia Carreran jarruiksi on laitettu todella erikoisen hyvät ja kulutusta kestävät Le Manssin 24- tunnin ajoissa testatut jarrut.
Jarrujärjestelmä on tehostettu, kaksipiirinen ja lukkiutumaton. Itse levyt ovat rei’itetyt ja jäähdytysrivoitetut sekä edessä että takana, kooltaan 300 mm kahden puolen. Avomalli-boxterissa siviilikäyttöön otetut uudet nelimäntäiset yhdestä palasta koneistetut jarrusatulat ovat saaneet hyvän vastaanoton, joten Carrerasta löytyy samanlaiset.
Porschella on oma tapansa testata jarruja ennen kuin ne annetaan asiakkaiden käyttöön. Hyväksyttyyn testiin kuuluu 25 peräkkäistä täysjarrutusta 250 km/h nopeudesta 100 km/h vauhtiin, eikä häipymistä saa esiintyä. Auto kiihtyy 200 km/h vauhtiin 18,3 sekunnissa ja pysähtyy kyseisestä nopeudesta 5,4 sekunnissa. Satasesta nollaan vie vain 2.6 sekuntia. Rajua yhden G:n hidastuvuuden ylittäviä arvoja.
Moottori sijaitsee alkuperäisellä paikalla eli taka-akselin takana ja se noudattaa uskollisesti kuusisylinterisen boxerin rakennetta, vaikkei siinä ole juuri lainkaan yhtäläisyyksiä tähän asti käytetyn moottorin kanssa. Lähivuosina voimaanastuvien päästönormien takia Porschen tyytyväisyyden aihe vanha boxeri jouduttiin poistamaan käytöstä. Boxer-rakenteesta ei sentään luovuttu, mutta siirryttiin nestejäähdytykseen, jolla on lukuisia etuja ilmajäähdytteiseen verrattuna. Lämpötalous ja käyntiääni on saatu aivan toisella tavalla hallintaan. Koneen perus soundi on tallella, mutta hieman erilaiseksi viritettynä.
Itse rakenne tarjoaa lukuisia fysiikan lakeihin perustuvia etuja. Moottori on lyhyt ja jäykkä, sen massavoimat ovat helpompia hallita, kuten myös seitsemänlaakerisen kampikoneiston tasapainotus 12 vastapainon avulla. Osittain näistä syistä on voitu sekä moottorirungon että kansien osalta päätyä kokonaisuudessaan kevytmetallirakenteeseen. Männät ovat luonnollisesti takotavaraa.Voitelu toimii kuivasumppuperiaatteella, mutta varsinainen öljyvarasto(10,25 L) on kampiakselin alla öljypohjassa omassa erillisesssä tilassaan.
Nestejäähdytyksen ansiosta on voitu siirtyä käyttämään neliventtiilikansia. Se puolestaan mahdollistaa paremman täytöksen kautta lisätehot siten, että vaikka iskutilavuutta on pienennetty 3,6 Litrasta 3,4 Litraan, hevosvoimat ovat lisääntyneet. Litraa kohden tehoja on ”vain” 88,6 hv. Venttiilejä on 24, yläpuolisia nokkia on neljä. Sylinterikannet ovat keskenään täysin vaihtokelpoiset. Moottorin elektroniikka, taloudellisuus ja pakokaasujen puhdistus edustavat moderneinta mahdollista tasoa.
Voimansiirto järjestely on ennallaan. Täysin uusi kuusivaihteinen laatikko sijaitsee moottorin etupuolella takaistuimen alla. Laatikon kuoret ovat vahvaa ja kevyttä painevaluttua alumiinia, osia on nyt kaksi entisen kolmen asemasta. Vaihteensiirto puolestaan on tankovälityksen asemasta nyt toteutettu joustavin kaapelein. Näin saadaan, sekä äänet että värinät pidettyä matkustamon ulkopuolella. Porschen vauhtipyörä on rakenteeltaan kaksimassainen.
Vaihteiston välitykset on valittu siten, että huippunopeus (280 km/h) saavutetaan maksimikierroksilla kuutosvaihteella. Uusittu vaihteisto puolestaan toimii niin täsmällisesti ja sujuvasti, että tuloksen 5,2 sekuntia 0-100 km/h saavuttamiseen ei tarvitse vaihtaa kuin kerran. Vaihteistoksi on tarjolla 5-vaihteinen Tiptronic S-automaatti, jota voi myös hallita formuloiden tapaan ohjauspyörän napeista. Huippunopeus tippuu 275 km/h.
Spoilerivarustus on hillitty, mutta merkille tyypillinen. Vauhdin mukaan esiin nouseva takaspoileri sentään kuuluu varusteluun. 110 km/h ylitys nostaa takaluukun päällä olevan siiven esiin ja 80 km/h nopeudessa se palautuu takaisin pinnan muotoon. Kori on myös oleellisesti aikaisempaan jäykempi, mikä osaltaan parantaa sekä turvallisuutta että ajettavuutta. Tästä huolimatta Porsche ei ole halunnut käyttää korin materiaalina eksoottisia raaka-aineita, vaan se on puhtaasti teräsrakenteinen. Porsche onkin erikoistunut erilaisten terästen yhdistämiseen. Alumiinia ja muita erikoisaineita löytyy apurungoista sekä alustan ja moottori/voimansiirto –paketin pikkuosista.
Porschessa on nyt tilaa enemmän kuin ennen. Aiempaa enemmän kallistetusta tuulilasista näkee hyvin ulos. Takapenkki sopii edelleenkin parhaiten pikkulapsille. Alas taitettuina takaselkänojat muodostavat tuttuun tapaan tasaisen alustan, joka sopii hyvin tavaroiden kuljetukseen. Selkänojan takana on uutuutena pieni säilytyskaukalo. Auton keulassa sijaitseva tavaratila on muodoltaan aiempaa syvempi ja lyhyempi.
VarusteluVakivarustus: ABS-jarrut, Ohjaustehostin, Turvatyyny, Keskuslukitus, Sähköikkunat, Sähköpeilit, Ist.korkeussäätö, Ristiselän t. säätö, Etusumuvalot ja Aluvanteet Lisävarusteet: Luistonesto, Automaattivaihteet, Sininen wunderbaum (Essolta 7FIM ), Sivuturvatyyny, Vakionopeussäädin, Nahkaverhoilu, CD-soitin, Integroitu puhelin, Ajotietokone, Navigointilaite, Autom. Ilmastointi ja Ajovalonpesimet Sivun alkuunLoppuKommentitKaikkiaan on selvää, että uusi 911 on tilavampi, turvallisempi, nopeampi, helpompi ohjata, paremmin varusteltu ja sen huoltokulut ovat 40% halvemmat kuin edeltäjänsä. KiitoksetJaakko Auviselle sekä Jani Suhoselle tuotteemme testaamisesta sekä myönteisestä palautteesta. TekijätPekka Huikko ja Juha Vilpas. TietolähteetAuto-lehti,
Tuulilasi,
Vauhdin Maailma,
Jaakko “Jasu” Auvinen
(wunderbaumin hinta)
Sivun alkuun |