Sivun loppuun

YTA-viikonloppu Pappisissa
Pappinen 26.-27.8.2000

Lauantai:
Saavuimme pappisen koululle lauantai aamuna klo 9.00 omilla kyydeillä hyvin nukutun yön jälkeen. Ensi töiksemme joimme kahvia ja katsoimme teletappeja, mutta harmiksemme sarjan opetus ei oikein selvinnyt. Kaikesta huolimatta emme antaneet sen haitata tulevaa viikon loppua. Itse kurssi alkoi noin klo 9.30ryhmien muodostamisella ja sen jälkeen aloimme täyttämään tehtävä papereita. Aluksi meidät valtasi tappio mieliala että papereitako tänne tultiin täyttämään, mutta hetkeä myöhemmin opettajamme Satu ja Sami Lahti sanoivat että lähtisimme rantaan keräämään kasveja ja vesieläimiä. Ei heti uskoisi miten hauskaa on kaivaa jotain nilviäsiä mudasta ja pistää niitä purkkiin myöhempiä jatkotutkimuksia varten. Samaan aikaan yksi ryhmä kävi viemässä verkkoja järveen ja toinen hakemassa vesi näytteitä eripuolelta järveä.
Kun jos jonkin näköiset ötökät oli saalistettu menimme sisätiloihin tutkimaan ja tunnistamaan niitä. Satu ja Sami auttoivat tunnistuksessa vaikka meitä vähän ihmetytti miten he tunsivat joka nilviäisen. Preparoituamme saaliimme aloimme tutkia vesi ja plankton näytteitä mikroskoopilla.
Gourmee ruokana oli kinkkukiusausta joka tuntui maistuvan kaikkien mielestä todella hyvälle. Saatuamme astiat kokoon meillä oli noin tunnin mittainen ruokatauko jonka aikana kukin teki mitä halusi ja aurinkoisesta kelistä johtuen melkein kaikki olivat ulkona.
Ruuan jälkeen jatkoimme ötököiden ja kasvien tunnistamista ja kun kasvit oli tunnistettu alkoi tosi huvi eli ötököiden pyydystäminen haavilla. Onhan se toki koomisen näköistä kun joku juoksee haavin kanssa jonkun perhosen perässä mutta oli se hauskaakin ja sen arvoista. Saatuamme kerätyksi kuivalta maalta kaikki lentävät ja ryömivät ötökät tunnistimme nekin ja sen jälkeen kävimme asettamassa pitt fall ansoja eri paikkoihin koulun lähistölle. Pitt fall ansojen asennuksen jälkeen osa pojista kävi katsomassa verkot, jotka oli aikaisemmin viety järveen. Verkoista tuli iso ahven jonka sitten ”kalapatologina”toiminut Jussi Sakomaa avasi ja näytti mitä ahvenen sisällä on. Kaikkien meidän mieleen jäi kalan sydän joka pumppasi vielä kauan sen poistamisen jälkeen. Kaiken tämän jälkeen oli taas gourmee ruokana uunimakkaroita ja perunamuussia. Ruuan jälkeen jokainen sai mennä minne halusi ja jotku menivät kotiinsa ja osa jäi Pappisen koululle yöksi.

Antero 2A

Sunnuntai:

14 ( 4 poikaa, 10 tyttöä ) kakkosluokkalaisten hengen ryhmästä jäi yöksi Pappisten ala-asteelle, 7 tyttöä + Satu. Paikalliset menivät kotioon tai mökilleen... Sunnuntaiaamuna sitten herättiin klo 8 "hyvin" nukutun yön jälkeen. Puoli yhdeksältä syötiin ravitseva aamupala ja yhdeksään mennessä oli koko porukkaki kasassa (+ toinen opettaja Sami liittyyi seuraammme). Lähdimme kasteiseen metsään tarkastelemaan pitfallit (maassa olevia purkkeja, joissa oli vettä ja Fairya, jonne kaikenmaailman ötökät meni hukuttamaan itsensä. Joita me sitten pihdeillä niistä ongittiin, lajiteltiin omiin ryhmiinsä, laskeskeltiin jokaisen eri ryhmän kappalemääriä ja tutkittiin niitä). Tämän jälkeen pidettiin vähän oppituntia, preparoitiin ahven pareittain ja tässä hommassa kun oltiin saatu niin hyvä ruokahalu, niin söimme keittoa (onneksi ei kala sellaista...).
Yhdentoista maissa lähdimme Haapasuolle. Siellä kiersimme pitkospuulenkin karhuja ja vaaroja uhmaten. Otimme suolammesta vesinäytteen, josta analysoimme veden fysikaalisia ominaisuuksia (pH, väri, haju, sameus, lämpötila,...) ja muutenkin tutkimme suon kasvustoa, lähinnä sen pohja- ja kenttäkerrosta. Palattuamme autoille söimme eväät.
Vatsat täynnä ja huomattuamme aikaakin olevan vielä suunniteltua enemmän, lähdettiin Tammimäkeen katsomaan vielä Pappisten näköaloja. Oli ihan hulppeet!
Palattuamme koululle alkoi siivoustalkoot. Tämän urakan päätteeksi, jossa ei mennyt kauan, ja kurssin loppumisen johdosta söimme vielä jäätelöt. Ja puoli kolmelta rupesi sitten porukka valumaan kotia kohti, jotta näkisivät kolmelta lähtevät Formulat... SEMMOSTA PAPPISISSA!!!

Hanna 2B

Pappisten koululla Suolla Järven elimistöä etsimässä Ahven Kaivamista Tammimäen näkötornissa
Tarkkaa tutkimusta Tarkkaa

Sivun alkuun