Sivun loppuun
SOKRATES-ohjelman COMENIUS-hanke
SOKRATES on Euroopan
Unionin toimintaohjelma, jonka tarkoituksena on parantaa koulutuksen laatua eurooppalaisen
yhteisön avulla.
Yksi tämän ohjelman osista on
COMENIUS-toimintahanke, jonka tavoitteena on:
-edistää eurooppalaisten koulujen yhteistyötä
-lisätä kontakteja oppilaiden välillä
-lisätä opettajien liikkuvuutta
-edistää eurooppalaisten kielten ja kulttuurin tuntemusta
Koulut sopivat keskenään hankkeen teeman, jonka
tulisi mm.:
-liittyä jokapäiväiseen koulutyöhön
-olla osa opetussuunnitelmaa
-vaikuttaa koulussa mahdollisimman laajasti
Comenius-toimintahankkeessa mukana ovat:
Joutsan lukio Suomesta, Marie-Curie-Gymnasium
Drestenistä Saksasta , Sande
videregaende skole Norjasta ja Christelijk Lyceum Delft Hollannista.
Sakalaisen Marie-Curie-lukion edustajien vierailu Joutsassa
toukokuussa 1999
Matkalla Joutoniemeen, johon saksalaiset
vieraamme olivat majoittuneet, kertasin mielessäni lauseita, joita saattaisin tarvita.
Saksan kielioppi oli päässyt taas unohtumaan ja niin päätinkin tyytyä fraaseihin
"Hei olen Hanna" ja "En puhu niin kovin hyvää saksaa".
Luonani asusti muutaman päivän tyttö, Anja, joka ihastutti kaikkia niin koulussa kuin
kotonakin iloisuudellaan ja positiivisella asenteellaan. Hän oli ensimmäistä kertaa
Suomessa ja tuntui pitävän maastamme.
Kävimme tutustumassa Suomalaiseen perusmaisemaan, (paljon vettä ja puita, kuten Anja
asian ilmaisi) söimme koulussa perussuomalaista ruokaa ja yritimme parhaamme mukaan
käyttäytyä perussuomalaisesti (hyvin sekava käsite: voi sisältää ihan mitä vain).
Nähtävyydet ja niin Hartolan kuin Joutsan kirkonkylät tuli katsastettua, niin kuin
kuuluukin.
Salmiakki, ruisleipä ja lakritsikin maistuivat. Ja tietysti suomalaisten asioiden
lisäksi löysimme kulttuurirajoja ylittäviä asioita, kuten formulan.
Thomas, Susan ja Pikku Liv opettivat lukiolla uusia asioita saksalaisesta runoudesta
historian kautta verbimuotoihin, lähinnä tietysti saksaa lukeville. Lisäksi joukkoon
liittyi Ingo, joka opettaa Marie-Curien lukiossa maantietoa ja matematiikkaa. Susan ja
Anja pitivät englanniksi jokaiselle luokalle tunnin, koskien Dresdeniä, joilla meidän
koulun oppilaat olisivat saaneet olla hieman aktiivisempia, mutta Anja kuitenkin vakuutti
että ihmiset täällä ovat ystävällisiä ja mukavia. Hän sanoi nauttineensa matkasta,
kun ilmatkin vielä suosivat vierailijoita.
Anja kertoi suurista eroista saksalaisen ja suomalaisen koulunkäynnin suhteen. Saksassa
lukiolaisen päivä alkaa seitsemältä ja loppuu viideltä. Yksi tunti on 45 minuuttia
kuten täälläkin. Anja on 18-vuotias ja suorittaa loppukokeita, joka vaatii yhtä paljon
työtä ja hermoilua ollaanpa sitten missä päin maailmaa tahansa.
On kiehtovaa nähdä kahden kulttuurin kohtaaminen. Saksa kuitenkin on EU-maa, joten
tiedossa ei ollut suuria shokkeja. Mutta pienet erot voivat helposti osoittautua suuriksi.
Sen tämän vierailun aikana opin, että on todella tiedettävä enemmän kuin mitä
omassa elämässä on tapahtunut. Eurooppa laajenee, meihin sisäänpäin ja jotta ei
vaikuttaisi aivan tynnyrissä eläneeltä kannattaa osata puhua jostain hieman
globaalisemmastakin seikasta kuin vain Naapurin Kalevista.
Vieraamme taisivatkin jo vihjata siihen suuntaan että meille tulee mahdollisuus vierailla
Dresdenissä, vaikkapa ensi syksynä, eihän maailmankuvan laajentaminen tee kenellekään
pahaa.
Hanna
Thomas Gosdschik esitteli 18.5.1999 Joutsan
lukiolla Comenius-projektiin liittyvää materiaalia, jonka olivat tuottaneet
dresteniläisen Marie-Curie-lukion oppilaat. Thomas Gosdschik on on Dresdenisssä
projektin päävetäjä. Alla on pari kuvaa tästä tilaisuudesta.


Sivun alkuun
Sivu päivitetty 23.04.2001
Vierailijoita 19.5.1999 jälkeen: 
Pääsivu | Sivukartta
|
Ajankohtaista | Kevennyksiä
|
Koulu | Linkkejä | Multimediaa
|
Opettajat | Opetussuunnitelma
|
Opinnäytteitä | Opiskelijat
|
Toiminta | Vieraskirja
|
Ylioppilaat |