Opintomatka
Saksaan Dresteniin
Saksan
nuorisokulttuurista (Jari
Saltiola)
Ollessani lyhyellä opintomatkalla Saksassa, sain huomata, että suomalaisen
ja saksalaisen kulttuurin välillä ei ole kovinkaan syvää kuilua.
Opintomatkan rajoitetusta ajasta huolimatta yhtä sun toista ehti tapahtua.
Mukavilla pikku retkillämme ja loputtomalta tuntuvien keskustelujen keskellä
sain monesti huomata runsaasti yhtäläisyyksiä suomalais- ja
saksalaisnuorten välisessä elämässä.
Mennessäni Saksaan olin kuvitellut muiden oman ikäisteni nuorten elämän
aivan toisenlaiseksi tottumuksia ja koulurytmiä myöten. Aluksi minuun teki
tietenkin vaikutus saksalaisnuorten ystävällisyys ja avoimuus minua ja
kielitaitoani kohtaan. Kukaan ei ikinä moittinut edes passiivisesti
kielitaitoani, vaan saksalaiset pikemminkin kehuivat jo valmista pohjaa ja
olivat aina valmiita opettamaan minulle uutta, kunhan vain viitsin kysyä.
Mietin, kuinka paljon kielitaito kehittyy vaikkapa puolessa vuodessa, kun jo
vajaassa viikossa kykenee oppimaan vaikka mitä uutta.
Käytökseltään saksalaisnuoret poikkesivat ehkä hieman suomalaisnuorista.
Voisi sanoa, että saksalaiset ovat astetta kohteliaampia, kuin
suomalaisnuoret, mikäli heidän kulttuurin mukana kulkevaa teitittelyä ei
lasketa mukaan. Oli tärkeää muistaa teititellä aina aikuisia, mutta
onneksi nuorten kohdalla ei tarvinnut muistaa koko asiaa. Katastrofia nyt
tuskin pääsisi syntymään, vaikka unohtaisikin kerran teititellä itseään
korkeammassa asemassa olevaa ihmistä, mutta on hyvä muistaa, että se on
lähinnä kohteliaisuuden vuoksi. Myös ruokailun kohdalla mainittakoon, että
ruoasta ei ole tapana kiittää, vaan on hyvin tärkeää ilmaista aina,
miltä ruoka maistuu. Kertoessani, että Suomessa usein vain kiitetään
ruoasta kotiolosuhteissa, sain selityksen saksalaiselle tavalle, että ruoan
kehuminen on jo valmis kiitos ruoan valmistajalle. Itselleni ja ystävilleni
yleiset kohteliaisuudet eivät juurikaan ongelmia tuottaneet ja mikäli jokin
pikku muodollisuus sattui unohtumaan, oli se pian korjattavissa sanomalla
pikaisesti ‘Entschuldigung’ tai ‘Verzeihung’, ‘anteeksi’.
Saksalaisnuorten vapaa-aika kuluu pitkälti samoissa toimissa, kuin
suomalaisnuorilla. Usein aikaa vietetään ystävien kanssa yhdessä
seurustellen vaikkapa puistoissa tai kahviloissa, ihan henkilön luonteesta
riippuen. Myös pienet ja viihtyisät kapakat ovat suosittuja, koska Saksassa
alkoholia saa tunnetusti tarjoilla jo kuusitoistavuotiaille. Siitä
huolimatta, että alkoholia käyttävät jo nuoremmat ikäluokat kuin
Suomessa, on humalahakuinen juominen melko outo sana saksalaisille.
Saksalaisystävieni mukaan ihmiset juovat itsensä humalaan aika harvoin.
Kauhukseni sain kuitenkin kuulla, että niiden saksalaisten - jotka ovat
olleet tekemisissä suomalaisten vaihto-oppilaiden kanssa - mukaan suomalaiset
tulevat usein Saksaan, jotta voisivat juoda itsensä känniin. Pois se
meistä! Oman mielipiteeni mukaan on äärimmäisen epäkypsää mennä
ulkomaille juomaan kuin porsas ja antaa muiden sitten niittää huonoa
mainetta. Meille riittivät loistavasti tuntien jutustelu uuden kaupunginosan
Neustadtin puiston kauniissa näkymissä tai leppoisa istuskelu kotoisten
pikku kahviloiden ulkoilmaterasseilla.
Vapaa-ajan käyttö on aina tietenkin henkilön itsensä mieltymyksistä
kiinni. Saksassa vapaa-ajan vietto olisi onnistunut yhtä hyvin jalka-pallon
pelaamisella kuin shoppailullakin. Ennen kuin pitäisi puhua vapaa-ajasta, on
myös hyvä mainita, että meillä oli joka päivä erittäin kattava
mahdollisuus tutustua muun muassa paikalliseen Dresdenin kulttuuriin. Sen
lisäksi, että me saimme ihailla Dresdenin hienoja nähtävyyksiä oppilaiden
turistiopasmaisen tarkkojen selitysten avulla pikku kaupunkikierroksillamme,
opimme myös yhtä sun toista paikallisesta elämästä vain oleskelemalla
siellä sun täällä vapaa-ajallamme. Oli erittäin positiivista huomata ja
itse ainakin hämmästyin aluksi hieman saksalaisystävieni
paikallistietoudesta. Välillä minusta tuntui, että ystävieni tietous oli
varsin ylitsepursuavaa, koska en edes kerennyt kunnolla kysyä jonkin
rakennuksen tarkoitusta, kun sen historia tuli jo yksin tein sen
rakentamisajankohdasta nykypäivään saakka jonkun ystäväni suusta. Oli
varsin ihailtavaa huomata, kuinka perehtyneitä he olivat paikalliseen
historiaan. Itse voisin vain sanoa, että kateeksi käy.
Samantyylisen vapaa-ajanvieton lisäksi oli hauska huomata, että
saksalaisnuoret tietävät valtavan määrän samoja vitsejä, tarinoita ja
sanontoja kuin suomalaiset. Eräänkin kerran kävellessäni Saksin
Sveitsissä aivan Saksan rajan tuntumassa retkellä, eräs saksalaisystäväni
repäisi maasta heinän ja kysyi minulta; Hühnchen oder Hähnchen, mikä
tarkoittaa samaa kuin "kukko vai kana?". Yllättyneenä kysyin,
oliko tämä jokin saksalainen tapa, ja olihan se. Olin aina luullut, että
vain suomalainen vanhakansa tuntee tämän sanonnan. Myös muita samantapaisia
asioita löytyi roppakaupalla, mikä oli mielestäni hyvin kiehtovaa. Asia
lienee vain selitettävissä menneisyydellä, jolloin Saksa ja Suomi olivat
melko kiinteässä yhteydessä opiskelijoiden vuoksi.
Saksan vierailusta jäi erittäin mieluisa maku suuhuni ja voisin sanoa, että
matka onnistui jopa fantastisen hyvin. Koin ja opin valtavasti uutta sekä
kaikki ihmiset olivat hyvin ystävällisiä ja avoimia minua kohtaan.
Opintomatka oli minulle kaikin puolin positiivinen kokemus. Ehdin jo
luvatakin, että tulen ensi vuonna käymään uudelleen.
Napsauttamalla hiirellä seuraavia kuvia voit katsella niitä suurempana
Matkakertomus
3.6. Lentomme lähti Helsinki-Vantaan lentokentältä 9.55 Prahaan. Prahassa
vietimme iltapäivän käyden syömässä pitsaa keskustassa sijaitsevassa
ravintolassa, jossa pitsat paistettiin puu-uunissa, ja katsellen Prahan nähtävyyksiä.
Prahasta lähdimme junalla Dresdeniin. Matkalla saimme ihailla Tšekin upeita
maisemia. Dresdenin päärautatieasemalle, jossa tapasimme meidät majoittaneet
nuoret, saavuimme hiukan yli kahdeksan. Menimme nuorten kanssa raitiovaunulla
heidän omiin koteihinsa, joissa tapasimme heidän perheensä, söimme hiukan
iltapalaa ja kävimme nukkumaan.
4.6.
Aamulla söimme aamupalan perheissä ja menimme nuorten kanssa heidän
kouluunsa Marie-Curie-Gymnasiumiin. Aluksi söimme sämpylöitä ja joimme
kahvia tai teetä koulun kanttiinissa tutustuen samalla opettajiin ja muihin
koulun oppilaisiin, jotka majoittivat joutsalaisia nuoria. Seuraavat kaksi
tuntia vietimme nuortemme kanssa heidän oppitunneillaan. Iltapäivällä
menimme yhdessä tutustumiskävelylle Dresdenin vanhaan keskustaan. Nuoret
kertoivat meille vuorollaan eri paikoista, kuten Semperoperasta ja Zwingeristä.
Illalla saimme tehdä mitä halusimme; jotkut menivät ostoksille ja toiset
istuivat kahvilassa jutellen saksalaisten nuorten kanssa.
5.6.
Aamulla matkustimme junalla Dresdenin läheisyydessä sijaitsevaan Sächsische
Schweiziin, joka on luonnonsuojelualue. Kävelimme kiviportaita ylös saapuen
vihdoin hiekkakivikallioiden huipuille ihailemaan upeaa maisemaa ja syömään
eväitä. Neljän aikaan iltapäivällä palasimme Dresdeniin yhden kokemuksen
rikkaampina. Illalla toiset menivät tutustumaan Dresdenin Neustadtiin, kun taas
toiset viettivät aikaansa muulla tavoin.
6.6.
Kävimme tutustumassa Dresdenin läheisyydessä sijaitsevaan Meissenin
kaupunkiin, joka on tunnettu posliinistaan. Kävimme tutustumiskierroksella
posliinitehtaassa ja näimme miten posliinifiguureja valmistetaan ja maalataan.
Tämän jälkeen kiersimme Meissenin keskustassa katsellen hienoja keskiaikaisia
rakennuksia ja ostellen tuliaisia Suomeen. Illalla vietimme grillijuhlaa
Marie-Curie-Gymnasiumin kyljessä sijaitsevassa koepuutarhassa.
7.6. Varhain aamulla nousimme junaan Dresdenin päärautatieasemalla hyvästellen
parissa päivässä niin tutuiksi tulleet saksalaiset nuoret. Berliiniin
tutustuimme vain ohimennen linja-auton ikkunasta samalla kiiruhtaen
lentoasemalle. Klo 9.55 nousimme Saksan kamaralta suuntana tuttu ja turvallinen
Suomi.
Marie-Curie-Gymnasium
(Tanja Jeppesen)
Heti Dresdeniin tulon
jälkeisenä aamuna oli vuorossa vaihtoystäviemme kouluun tutustuminen. Ensinnäkin
kouluun oli joillakin oppilailla aika pitkä matka ja matkan kustannukset
kuuluivat oppilaalle itselleen. Minun kaverillani Kristinillä ja minulla kesti
noin yhden tunnin matkata koululle. Vierailumme koululle jäi kuitenkin vain
parin tunnin pituiseksi ja sen takia oli hiukan vaikeaa saada kattavaa kuvaa
koko toiminnasta.
Ensivaikutelma
koulusta ei ollut mikään hyvä: Koko rakennus oli kipeästi remontin
tarpeessa. Kun olimme siellä hiukan aikaa viettäneet, alkoi se tuntua
pikemminkin kodikkaalta ja tutulta (samanlaistahan se on meillä kotona
Joutsassa). Koulu oli kieltämättä hiukan vanhanaikaisen tuntuinen.
Oppikirjatkin vaikuttivat olevan samanlaisia kuin Suomessa joskus
80-luvulla.
Seurattuani
muutamaa oppituntia tulin siihen tulokseen, että kuri tuntui olevan hiukan
kovempaa kuin Suomessa. Jo se, että opettajia kutsutaan ”rouviksi” ja
”herroiksi” tuntui minun korvaani erityisen oudolta. Toipa tämä
”rouvittelu” mielestäni opettajille heidän ansaitsemaansa kunnioitusta.
Seuraamiemme oppituntien aikana emme pystyneet oppimaan mitään saksalaisesta
opetustyylistä, koska näillä tunneilla oppilaat vain istuivat hiljaa ja tekivät
muistiinpanoja. Lieneekö tämä sitten kovinkin yleistä, että opettaja vain
seuraa sivusta oppilaiden muistiinpanojen kirjoitusta.
Yksi suuren suurista eroista suomalaiseen kouluun verrattuna oli se, että
kokeiden arvosanat luettiin luokan edestä ääneen kysymättä edes lupaa
siihen ensin. Lisäksi opettaja saattoi vielä kommentoida oppilaalle jotain
koko luokan kuullen. Kokeiden tulokset olivat sitten kyllä ihan hyviä Ehkäpä
käytäntö kuitenkin asettaa oppilaille suorituspaineita. Kun ensin ajattelin käytäntöä,
se tuntui mielestäni kauhealta, mutta myöhemmin ajateltuna sehän voisi
toisaalta luoda aika hyvän ryhmähengen. En kuitenkaan tiedä, miten käytäntö
toimisi Suomessa, enkä toisaalta toivoisi sen tulevan käyttöönkään.
Yksi asia, joka pisti silmään oli se, että oppilaiden ja opettajien välit
tuntuivat olevan erittäin hyvät, voisi sanoa jopa kaverilliset. Opettajatkin
otettiin mukaan juttuihin ja hekin kertoivat omia vitsejään. Heitä myös
tervehdittiin kaupungilla ja saatettiin jopa jäädä vaihtamaan kuulumisia.
Minusta se tuntui hieman oudolta, mutta kyllä siihen voisi tottua.
Tässä
koulussa on 800 oppilasta, luokkia 5.-12:een eli hiukan enemmän kuin Suomen
”gymnasiumissa”. Varsinaiset lukioluokat ovat luokat 10-12. Luokilla 11 ja
12 saa jo enemmän päättää siitä, mitä opiskelee. Koululla oli kaksi
rakennusta, joista toinen oli tarkoitettu 1-4 -luokkalaisille ja toinen 5-12
-luokalaisille. Vaikka koulu oli iso, se ei kuitenkaan ollut mitenkään
laitosmainen. Tunnelma oli rento ja kaikki tuntuivat viihtyvän hyvin. Koulussa
oli erityisluokkia, jokaiselle aineelle omansa. Myös se, että koulussa todella
oli niin paljon eri ikäisiä oppilaitaa, toi lisää eloa ja meininkiä.
Oppilaat
eivät saa koulussa ilmaista ruokaa niin kuin me saamme ja siksi koululla onkin
eräänlainen kioski, josta voi ostaa omat eväänsä ja kotoakin niitä voi
tuoda. Välitunnilla olikin hassua seurata, kuinka pienet pojat kävivät
ostamassa kioskista sämpylän, jonka välissä oli nakki, ja söivät sitä
sitten iloisena. Kyllä suomalainen kouluruoka sellaiset eväät voittaa.
Koulun
harrastustoiminta on erittäin laajaa, erilaisia kerhoja on joka lähtöön. Se
on tietty hieno asia, että oppilaat pääsevät koulun kautta harrastamaan. Säästyvät
vanhemmatkin harrastuksiin kuljettamiselta. En kuitenkaan voi ymmärtää, miten
oppilailla on aikaa tällaiseen toimintaan. Minulla itselläni on ainakin niin
pitkät päivät ja läksyjen tekeminen vielä päälle, että en sellaiseen
toimintaan kerkeäisi mukaan. Enkä usko, että monella muullakaan meidän
Joutsan lukion opiskelijalla olisi. Siksi en usko idean toimimiseen koulussamme.
Koulu on myös mukana monenmoisissa projekteissa ja oppilaat järjestävätkin
usein teemapäiviä. Kerran vuodessa järjestetään myös avoimien ovien päivä,
jolloin tarkoituksena on houkutella lisää
oppilaita kouluun ja näyttää vanhemmillekin koulun toimintaa.
Kaiken
kaikkiaan mielestäni koulu vaikutti mukavalta paikalta, mutta en ole niinkään
vakuuttunut siitä, että koulutuksen taso on ihan yhtä korkea kuin meillä
Suomessa.
Sivu päivitetty 19.06.02
Vierailijoita 18.06.02 jälkeen:
Pääsivu | Sivukartta
| Ajankohtaista | Kevennyksiä | Koulu | Linkkejä | Multimediaa
| Opettajat | Opetussuunnitelma | Opinnäytteitä | Opiskelijat | Toiminta |
Vieraskirja | Ylioppilaat |