Sivun loppuun
OLE ILMASTOREILU!

KIINNITÄMME ERITYISTÄ HUOMIOTA ILMASTOASIOIHIN KOULURAVINTOLA JOUSESSA VIIKOILLA 16 JA 17

Kouluravintola Jousessa vietetään Ilmastoreilua ruokaa -teemaviikkoja 16. -27.4.2012. Viikolla 16 punnitsemme ruokailussa syntyvän biojätteen määrän. Viikolla 17 kiinnitämme huomiota raaka-ainevalintoihin ja jatkamme biojätteen punnitsemista. Ilmastoreilua ruokaa -teema toteutetaan yhdessä Unilever Food Solutionsin kanssa.

Jokainen ruokailija voi vähentää hiilidioksidipaastoja annostelemalla lautaselleen ruokaa niin, että syömätöntä biojätteeksi päättyvää ruokaa ei jää. Kouluravintolan ruokalistaa seurataan jatkuvasti karsimalla vähemmän suosittuja ruokia pois, jotta turhaa hävikkia ei syntyisi.

Viikolla 17, 23. - 27.4. Kouluravintola Jousessa kiinnitetään raaka­ainevalinnoissa huomiota ruoan ilmastovaikutuksiin. Ilmaston kannalta on parempi syödä naudanlihan sijasta broilerin- tai sianlihaa, kalaa ja etenkin kasviksia. Kasviksista talvella tulee suosia kotimaisia juureksia ja kaaleja, joita onkin normaalia enemmän tarjolla. Suosimalla kotimaisia, sesonkien mukaisia tuotteita voidaan välttää pitkiä kuljetusmatkoja ja säästää kasvihuoneisiin käytettävää sähköä.

Riisin ja pastan sijasta tulisi suosia perunaa ja kotimaista ohraa lisäkkeenä. Tarjoamme ohrasuurimoita lisäkevaihtoehtona riisin rinnalla. Lisaksi ohrapuuro on yksi suosikkiruuista kouluravintolamme ruokalistalla. Kalatuotteiden osalta WWF on kehittänyt "kalalajien liikennevalot". Suositeltavalla vihreällä valolla merkitään kalat, jotka ovat kalastettu tai kasvatettu ympäristönäkökohdat huomioiden hyväksytyllä tavalla.

Ruokasalissa teemaviikot näkyvät yhteistyökumppanimme tuottamien ilmastoreilujen julisteiden ja pöytästandien muodossa. Jatkossakin tulemme muistuttamaan ilmastoreilummista ruokavaihtoehdoista teemaan kuuluvilla turkooseilla ottimilla.

Sivu päivitetty 12.04.2012  Ilmainen www-laskuri  vierailijaa 12.04.12 jälkeen 
Etusivu | Ajankohtaista | Henkilökunta | Juhlat | Koulu | Lukioinfo | Multimediaa | Opiskelijat | Ops | Peda.net | Sivukartta | Toiminta | Ylioppilaat |
Sivun alkuun