Oppikouluopetuksen vaiheita Joutsassa
1900-luvun alusta vuoteen 2008 asti
”Joutsan yhteiskoulusta Joutsan
lukioon”
(rehtori
Seppo Degermanin puhe vihkiäisissä 4.5.08 on lyhennelmä tästä
historiikista)
Katso
myös Windows Media-video Jääkärieversti
Iivari Kaurasen haastattelu oppikoulusta Joutsassa
Kansanopetus
oli maassamme vielä 1800-luvun puolivälissä ennen kunnallisen itsehallinnon
syntymistä seurakunnan järjestämän kiertokoulun ja joidenkin valveutuneiden
vanhempien varassa. Joutsassa
samoin kuin muualla varsinainen kansakouluopetus alkoi syksyllä 1869 monien
vaikeuksien jälkeen. Vuosisadan vaihteeseen tultaessa Joutsassakin oli koko
kunnan alueen kattava kouluverkko. Joutsassa oli kouluiässä olevia lapsia v.
1910 979. Näistä kiertokoulun käyneitä oli 590, kansakoulua kävi 242 ja
oppikoulua 13. Ilman minkäänlaista opetusta oli 134 lasta.
1900-luvun
alussa alettiin Joutsassakin viritellä ajatusta oppikoulun saamisesta Joutsaan.
Olivathan lähimmät oppikoulut vaikeiden kulkuyhteyksien päässä Jyväskylässä,
Heinolassa ja Mikkelissä. Joutsalaisia oppilaita opiskeli tilastojen mukaan näissä
kouluissa kymmenkunta vuosittain. 1900-luvun alkuvuosina perustettiin Joutsassa
yhteiskoulurahasto, jota erityisesti kartutettiin viikoittaisten ompeluseurojen
toimesta. Seuran toiminta oli erityisen vilkasta vuonna 1909. Ompeluseura oli
kokoontunut melkeinpä viikoittain, pidettiin myyjäisiä ja järjestettiin
ainakin yhdet iltamat kansakoululla. Oppikouluasian herättäjinä olivat
silloinen seurakunnan kanttori Kaarlo Kartio, maanviljelijä Aksel Lehtinen ja
kunnallislautakunnan esimies Antti Pura, vain muutamia mainitakseni.
Oppikoulua ei tuolloin vielä saatu perustettua, mutta hanke jäi itämään.
Aitohämäläiseen
tapaan tarvittiin vielä yli kolme vuosikymmentä ennen kuin oppikouluasia
virisi uudelleen Joutsassa. Se oli kuitenkin erinomainen osoitus siitä, että
jo tuolloin tunnettiin paikkakunnalla voimakasta sivistystarvetta ja sen tyydyttämiseksi
oltiin valmiita toimimaan. Sysmässä ja Kangasniemellä 1920-luvulla perustetut
oppikoulut helpottivat onneksi joutsalaisten mahdollisuuksia saada lapsensa
oppikouluun.
Oppikouluasia
nousi uudelleen esille sodan jälkeen syksyllä 1944. Samanaikaisesti siirtoväen
asuttamisen ja raskaiden sotakorvausten myötä alkoivat sivistyspyrkimykset
nousta voimakkaasti esille. Joutsassa kunnallislautakunnan puheenjohtaja Frans
Temisevä ja lehtori Antti Hossola ryhtyivät syksyllä 1944 ajamaan
oppikouluasiaa. Tammikuun 6. päivänä 1945 perustettiin Jukolassa Joutsan
yhteiskoulun kannatusyhdistys. Kannatusyhdistyksen johtokunta ryhtyi sitten määrätietoisesti
toimiin oppikoulun saamiseksi Joutsaan. Kannatusyhdistykseen
liittyi välittömästi 37 jäsentä ja kannattajajäseniä saatiin saman
verran. Kannatusyhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin maanviljelijä
Frans Temisevä ja rahastonhoitajaksi kamreeri pankinjohtaja Armas Pekkonen.
Antti Hossola kirjoitti 25-vuotishistoriikissaan seuraavasti: ”Armas Pekkosen
panosta koulun hyväksi on vaikea kyllin korkealle arvostaa. Hänen ansiostaan
koulun talous on pysynyt aina vakaana.”
Kannatusyhdistyksen
ensimmäinen tehtävä oli koota vähintään 1 milj. markan pääoma ensimmäisenä
toimintavuotena. Mainittakoon, että yksityiset joutsalaiset takasivat noin
500.000 mk:n lainan. Joutsan kunta lahjoitti tarkoitukseen n. 100.000 mk.
Ent. suojeluskunnan varat n. 400.000 mk lahjoitettiin Joutsan
yhteiskoulun kannatusyhdistykselle. Näin saatu peruspääoma mahdollisti
perustamisluvan saannin 25.4.1946. Koulu aloittikin sitten toimintansa 1.9.1946
rukoushuoneen salissa ja Riuttalan talon tyhjäksi jääneessä päärakennuksessa
kahdessa huoneessa. Voimistelusalina oli kunnan omistukseen tullut Jukolan Sali.
Kannatusyhdistys esitti, että kunta anoisi oppikoulun perustamisluvan. Kunta ei
ollut kuitenkaan halukas hoitamaan asiaa. Näin ollen kannatusyhdistys vastasi
yhteiskoulun toiminnasta aina peruskoulujärjestelmään siirtymiseen asti.
Opettajakunta
muodostui siten, että rehtorina toimi fil. maisteri Antti Hossola, joka opetti
ensimmäisten vuosien aikana luonnonhistorian ja maantiedon lisäksi myös
kaunokirjoitusta, kemiaa maataloutta, matematiikkaa ja poikien voimistelua.
Muita opettajia olivat: kamreeri Armas Pekkonen, kirkkoherra Arvi Pulli,
opettaja Helvi Romppanen ja veistonopettaja Paavo Ottela.
Oppilaita oli ensimmäisenä lukuvuonna 89. Kesäkuun alussa ensimmäiset
oppilaat osallistuivat pääsytutkintoon kansakoululla. Alkuaikoina vaadittiin
opettajilta ja oppilailta sopeutumiskykyä. Aineelliset edellytykset olivat
todella puutteelliset. Koulun oppilaskirjastossa oli 42 nidettä, karttoja oli
vain 4 kpl, voimisteluvälineitä vain muutamia. Koulun kalustokin oli
puutteellista. Esim. vuosikertomuksessa lukuvuodelta 1948 – 1949 todetaan
seuraavaa: ” Koulun hyväksi on toiminut ompeluseura, jossa naiset ovat
valmistaneet erilaisia käsitöitä arpajaisvoitoiksi ja miehet ovat tehneet
opettajien huoneeseen pöydän, kirjakaapin ja karttatelineen sekä
kokoelmahuoneeseen kuvatauluorren. ” Lukuvuoden 1949 – 1950 aikana
miesopettajat valmistivat vielä juhlasalin penkit.
Joutsan
yhteiskoulun ensimmäiset keskikoulun oppimäärän suorittaneet oppilaat saivat
päästötodistuksensa keväällä 1949. Rehtori kirjoitti vuosikertomuksessa
asiasta seuraavasti: ”Ensimmäinen oppilasjoukko lähtee koulun suojista
hajautuen kukin taholleen, toiset valmistuen jatkamaan opiskelua lukioluokilla,
toiset hakeutuen ammatillisiin kouluihin ja eräät pyrkien leipätyöhön tai
ryhtyen kotona käytännölliseen työhön.”
Lukuvuodesta
1950 - 1951 lähtien yhteiskoululaiset saattoivat käyttää kouluautoa, jonka
kulkuvuorot oli järjestetty koulutyön alkamis- ja päättymisaikojen mukaan.
Valtaosa oppilaista saattoi nyt käydä koulua kotoa käsin joutumatta
asumaan koulupaikkakunnalla.
Heti
alusta lähtien lähdettiin siitä, että tuleva oppikoulu vaatii oman
koulutalon. Ensimmäisen oman koulun rakennustyöt aloitettiin toukokuussa 1947
seurakunnan vuokraamalle tontille Myllytien varteen. Koulun piirustukset laati
eversti Iivari Kauranen. Hän valvoi myös koulun rakentamista.
Rakennustarvikkeista oli huutava pula. Hirsiä saatiin Riuttalan päärakennuksesta
sekä hirsikeräyksen avulla. Nauloja saatiin Ruotsista käytettyinä. Työt
tehtiin suurelta osin talkoilla jne. Talo oli rakennettu kokonaan lainarahalla.
Lainoitus oli tapahtunut siten, että laadittiin sadantuhannen markan
velkakirjoja, joissa oli takaajina satamäärin koulun ystäviä ympäri pitäjän.
1957 Joutsan kunta otti sitten takausvastuun itselleen. Vihkiäisjuhla pidettiin
28.11.1948. Vähitellen koulun toiminta vakiintui. Oppilasmäärä kuitenkin
kasvoi vuosi vuodelta. Yleistarkastuksen pöytäkirjassa todettiin syksyllä
1957 koulutalon olevan hyvin ahdas. Oppilaita koulussa oli lukuvuoden 1958 -
1959 aikana 234 (Joutsasta 128, Luhangasta 38, Hartolasta 37, Leivonmäeltä 20
ja muualta 11).
Kannatusyhdistyksen
vuosikokouksessa heinäkuussa 1958 otettiin ensimmäisen kerran esille
koulutalon laajentaminen, jopa uuden koulutalon rakentaminen. Tarkan pohdinnan jälkeen päätettiin rakentaa kokonaan uusi
nykyaikainen koulurakennus. Johtokunta sai tarjouksia useista
tonttivaihtoehdoista. Sijainniltaan parhaaksi paikaksi todettiin nykyinen koulumäen
alue. Uutta koulutaloa varten lohkaistiin Ala - Hulikkalan tilasta 2.5 ha
suuruinen tontti, jonka Joutsan kunta sitten lahjoitti yhteiskoulun
kannatusyhdistykselle. Modernin yhä edelleen hienosti toimivan koulun
piirustukset laati arkkitehti Aarne Ehojoki. Rakennustyöt aloitettiin heinäkuussa
1960 ja koulu valmistui vuoden 1961 heinäkuussa.
Koulun kustannukset olivat 95.714.919 mk., joista osa saatiin keräysten
ja yleisötilaisuuksien tuottoina. Koulun ystäville osoitettu vetoomus
nimikkopulpettien merkitsemiseksi sai osakseen yllättävän suuren kannatuksen
(200 nimikkopulpettia). Vuosikertomuksessa
v. 1958 – 1959 on seuraava maininta, joka hyvin kuvastaa kunnassa vallitsevaa
innostunutta ilmapiiriä: ” Koulu tuntee harrasta kiitollisuutta kuntaa
kohtaan samoin kuin kaikkia koulun ystäviä kohtaan, jotka suurella
harrastuksella ja mielenkiinnolla
suhtautuvat koulun ajankohtaisiin kysymyksiin.” Vuosikertomuksessa 1959 –
1960 on luettavissa mm.:” Talven kuluessa suoritettiin jälleen puutavaran keräys,
joka edellisen talven keräyksen lisäksi tuotti huomattavan määrän
puutavaraa ja on ennen kaikkea osoituksena siitä, että koko seutukunta tuntee
asian omakseen. Opettajat ja oppilaat yhdessä panivat pystyyn
”tempauskiertueen”, joka saavutti erinomaisen menestyksen ja tuotti
runsaasti rahaa.”
Alla väritetty kuva
Samanaikaisesti
uuden koulutalon rakentamisen kanssa anottiin koululle lukiota syksystä 1960
alkaen. Lukiolupa saatiin kuitenkin vasta 1961 ja koulu, joka oli toiminut
puolitoista vuosikymmentä keskikouluna, laajeni kahdeksanluokkaiseksi
yhteiskouluksi. Rehtori Antti Hossola kirjoitti laatimassaan koulun
25-vuotishistoriikissa seuraavaa: ”Näin oli saavutettu useita vuosia
aikaisemmin asetettu, paljon ponnistuksia ja uskallusta vaatinut päämäärä,
jonka saavuttamisessa kaikki olivat olleet mukana, niin yhteisöt kuin
yksityisetkin.”
Uusi
rakennus oli mitoitettu kaksiluokkasarjaista keskikoulua ja yksiluokkasarjaista
lukiota varten. ”Uusi upea koulutalo valmistui hyvissä ajoin kesällä 1961
ja koulutyö voitiin aloittaa uusissa suojissa
lukukauden alusta alkaen. Uuden koulutalon vihkiäiset pidettiin
18.2.1962 kouluhallituksen edustajan ja lukuisan kutsuvierasjoukon saapuvilla
ollessa.” Tilanahtaus oli toistaiseksi poissa. Koulurakennus kävi kuitenkin
pian liian pieneksi suurten ikäluokkien rynnistäessä oppikouluun. Koulun
oppilasmäärä yli kaksinkertaistui 1960 – 1974 välisenä aikana n.
kolmestasadasta yli kuuteensataanviiteenkymmeneenkahdeksaan (658). Opiskelijat
olivat pääasiassa Joutsasta n. 55%, Luhangasta 15%, Hartolasta n.15%, Leivonmäeltä
n. 7%, Pertunmaalta12% ja loput muualta.
Koulun
perustaja ja pitkäaikainen rehtori Antti Hossola jäi keväällä 1967 eläkkeelle
ja uudeksi rehtoriksi valittiin Rauno Kivistö. 6.4.1968 paljastettiin koulun
aulassa koulun oppilaille ja kutsuvieraille pidetyssä lämminhenkisessä
juhlassa rehtori Antti Hossolan muotokuva. Koulun tilanahtaus haittasi jo
opiskelua. Rehtori Rauno Kivistö kirjoitti vuosikertomuksessa 1972 – 1973
koulun ahtaudesta seuraavaa: ”Masentava, vuodesta toiseen jatkunut opetuksen
hajakeskitys lisääntyi edelleen. Koulua on jouduttu pitämään kaikkiaan
seitsemässä eri pisteessä, mikä ei mielestäni suinkaan johdu koulun
nykyisen ylläpitäjän saamattomuudesta, vaan on kirjattava koulualalla
huimasti lisääntyneen byrokratisoitumisen tiliin.”Tilanahtaus helpottui
lukuvuoden 1974 – 1975 aikana. Rehtori toteaa vuosikertomuksessa seuraavaa:
”Ehdottomasti myönteisimmäksi tapahtumaksi vuoden aikana voidaan kirjata se,
että samanaikaisesti peruskouluun siirtymisen kanssa saatiin käyttöön
peruskoulun yläasteen uudet opetustilat. Näin päästiin koulutoimintaa
vuosikausia hankaloittaneesta tilanahtaudesta.” Kannatusyhdistyksen ylläpitämä
yhteiskoulu liitettiin osaksi kunnan koululaitosta ja siitä ja kansakoulusta
muodostettiin peruskoulu. Lukioluokista muodostettiin Joutsan lukio, joka tässä
talossa jatkaa yhteiskoulun kunniakkaita perinteitä edelleen. Käsittelen tässä
historiallisessa katsauksessani tästä syystä lähinnä vuoden 1974 jälkeisiä
tapahtumia Joutsan lukion näkökulmasta.
Ensimmäiset 8 ylioppilasta valmistuivat keväällä 1964.
Vuosikertomuksessa 1964 – 1965 oli luettavissa seuraava teksti:” Iloisen
riemulliseksi tapahtumaksi muodostui helmikuun 17 päivä, jolloin koulun VIII
luokka lopetti varsinaisen koulutyönsä. Heidän iloonsa otti koulutoverien lisäksi
osaa koko kylän väki.” Riehakkaat penkkariperinteet ovat jatkuneet tässä
talossa jo yli neljä vuosikymmentä. Joutsan lukio on tuottanut ylioppilaita
vuoteen 2008 mennessä pitkälti yli 2000. Heistä melkein 40 on väitellyt tähän
mennessä tohtoriksi. Ylioppilaskirjoitukset ovat huomattavasti muuttuneet
aikojen kuluessa, mutta ylioppilaslakin arvostus näyttää yhä edelleen säilyvän.
Joutsan
yhteiskoulun opettajatilanne oli alkuvaiheissa aina 1960-luvulle todella vaikea.
Opettajat vaihtuivat tiheään. esim. 1960-luvun lopulle tultaessa Joutsan
yhteiskoulussa oli työskennellyt yli 100 opettajaa. Tämä luonnollisesti
hankaloitti oppilaiden opiskelua. 1967
valmistui opettajien asuntola helpottamaan opettajatilannetta. Toki koulun
opettajista moni vaikutti pitkään. Pitkäaikaisia opettajia olivat esim.
matematiikan lehtori Iivari Kauranen, tyttöjen liikunnanopettaja Maini
Tirronkoski ja kotitalousopettaja Hertta Järveläinen. Vähitellen opettajatilanne alkoi parantua 1960-luvulla ja
monet silloin ja 1970-luvulla Joutsan yhteiskoulun palvelukseen ja myöhemmin
Joutsan lukion ja peruskoulun opettajina toimineet opettajat tekivät ja osa
tekee edelleen työtä Joutsan lukion opettajana.
Alusta
asti on koulussa järjestetty kouluruokailu, johon ovat osallistuneet yleensä
kaikki oppilaat ja huomattava osa opettajista. Tämä on ollut erityisen tärkeää
siksi, että osa oppilaista on ollut pitkämatkalaisia. Oppilaiden
terveydenhoidosta ovat huolehtineet koululääkäri ja vuodesta 1964 lähtien
kouluterveydenhoitaja, jolla on ollut vastaanotto koululla kerran tai kaksi
kertaa viikossa.
Joutsan
yhteiskoulussa ja myöhemmin Joutsan lukiossa oli vilkasta harrastustoimintaa
alusta alkaen. Erityisesti urheilu- ja liikuntaharrastus oli oppilaiden
keskuudessa vilkasta. Koulun liikuntakerho toimi aina 2000-luvun alkupuolella
aktiivisten vetäjien ansiosta. (Paavo Valkonen, Esko Immonen) Perinteiset
syysottelut Sysmän yhteiskoulua vastaan olivat 1950-luvulta lähtien joka
syksyinen tapahtuma. Joutsan yhteiskoulun yleisurheilijat kunnostautuivat Suomen
oppikoulujen mestaruuskilpailuissa useana vuonna, esim. oppilas Heikki Mattila
oli v. 1964 selvästi kilpailujen paras yleismies voittaen mestaruudet 110m
aitajuoksussa ja pituudessa sekä oli 2. 3-loikassa. Heikki Mattila oli sitten
myöhemmin kielten opettajana Joutsan peruskoulussa ja lukiossa eläkkeelle jäämiseensä
asti. Hiihto oli erityisen suosittu harrastus. Jokavuotiset hiihtokilpailut
olivat suuri tapahtuma koululaisten keskuudessa. Oppilaiden hiihtoharrastus
ilmeni mm. että esim. harrastushiihdossa kertyi matkaa yhteensä 51.201 km.
talven 1964 aikana. Urheilun lisäksi Joutsan yhteiskoulussa oli virinnyt vilkas
kuoro- ja orkesteriharrastus jo 1960-luvun alussa. Erityisesti
vaskipuhallinmusiikki oli suosiossa. Vuosikertomuksessa 1961 – 1962 mainitaan
esim.: ”Erittäin ripeästi on toiminut koulun 12-jäseninen orkesteri, jota
on tarmokkaasti johtanut opettaja Heimo Latva. Orkesteri on antanut oman merkittävän
panoksensa koulun yhteisiin tilaisuuksiin ja juhliin, joilla on hankittu varoja
pianorahastoon, koulun pelikentän kunnostamiseen ym. ”Koulun kuoro ja
orkesteritoiminta totteli opettaja Teuvo Salmisen tahtipuikon viittauksia
1970-luvulla. Erityisesti vaskipuhallinmusiikki sai uusia harrastajia 1970-luvun
alussa.
Teinikunta
toimi aktiivisesti. Vuosikertomuksessa
1961 – 1962 lukee seuraavaa: ”Teinikunnan toiminta on ollut varsin vilkasta
ja monipuolista. Koululla pidettiin kristillinen teinikokous ja teinejä
osallistui teinipäiville Kangasniemellä. Teinikunta on järjestänyt useita
yhteisiä juhlia kaikille koulun oppilaille ja osallistunut tarmokkaasti yleisöjuhlien
järjestämiseen koulun hyväksi.” Syyslukukaudella järjestettiin
teinikuntaan kuuluville oppilaille vanhojen tanssien kurssi maisteri Vappu Mäenpään
johdolla. 1970-luvulle tultaessa teinikunnan rooli kouluyhteisössä alkoi
muuttua yhteiskunnan radikalisoitumisen myötä. Esim. Vuosikertomuksessa 1969
– 1970 todetaan seuraavaa: ”Toiminta on huomattavasti laajentunut ja
monipuolistunut kuluneen lukuvuoden aikana. Traditionaalisten illanviettojen lisäksi
teinikunta on järjestänyt mm. viikonloppuseminaareja ja taksvärkkikeräyksen
Mosambik-instituutin hyväksi.” Keväällä 1970 osallistuttiin Teiniliiton
kampanjaan sanan-, kokoontumis- ja yhdistymisvapauden saamiseksi kouluihin.
Teinikunnan kuraattorina toimi tuohon aikaan historian lehtori Paavo Valkonen.
Vuoden 1973 alusta Joutsan yhteiskoulussakin aloitti toimintansa
kouluneuvosto. Kevään 1973 aikana kouluneuvosto kokoontui peräti 10
kokoukseen monien työryhmien ja luokkakokousten voimin.
Vanhempainneuvoston kanssa keskusteltiin työrauhasta, siisteydestä ja
koulusosiaalisesta toiminnasta jne. Kouluneuvostotyö näyttää alkaneen hiipua
vähitellen jäsenten väsyessä jatkuviin kokouksiin. Vuosikertomuksessa 1981 – 1982 todetaan, että
kouluneuvostotyö on osoittanut väsähtämisen merkkejä. Kouluneuvoston
tilalle tuleekin uudistuneen koululainsäädännön mukaan lukuvuonna 1985 –
1986 oppilaskunta. Toiminta näyttää olleen suhteellisen hapuilevaa.
Vuosikertomuksessa 1986 – 1987 todetaan mahtipontisesti: ”Oppilaskunnan
toiminta on ollut vitaalia ja uusia uria aukovaa”. Diskoja järjestettiin
milloin missäkin. Hankittiin oma lippu ja sävellettiin oma marssi.
Oppilaskunta näyttää olleen erityisen kiinnostunut kehitysyhteistyöstä. Keräyksiä
järjestettiin erityisesti Afrikan kohteiden hyväksi.
Pidettiin gaalailtoja vuosittain kenialaisen kummioppilaan avustamiseksi.
Vuoden 1998 aikana oppilaskunta alkoi julkaista omaa lehteä PRO PATRIAA. Lehti
ilmestyikin usean vuoden aikana innokkaiden lukiolaisten iloksi. Joutsan
lukiossa on jo pitkään pidetty näyttävä Lucia-aamunavaus Lucian päivänä.
Koulun
toimintaa on ohjannut lukusuunnitelma myöhemmin opetussuunnitelma, joka noin
kymmenen vuoden välein on tarkistettu ajan virtausten hengessä. Alkuvaiheissa
suunnitelma ohjasi tarkkaan koulun toimintaa läänin koulutoimentarkastajien
tarkassa valvonnassa. 1984 ja 1995 opetussuunnitelma painotti paikallisuutta ja
omaleimaisuutta. Koulun ulkopuolinen opetus tuli osaksi koulutyötä.
Valvonnasta huolehtivat johtokunta ja koululautakunta. 2005 opetussuunnitelma
taas painotti enemmän valtakunnallisia tavoitteita. Joutsan lukiossakin
otettiin opetussuunnitelmaan uusia kursseja esim. liikennekasvatus,
sanomalehtikurssi, maastokurssi jne. Tietotekniset valmiudet mahdollistavat myös
eriasteiset verkkokurssit osana opiskelijan opetusohjelmaa. Ehkä suurin muutos
lukiolaisen kannalta oli kurssimuotoisen lukion jaksotuksen toteutuminen
1980-luvun alussa.
1990-luvun
alussa alkoi julkisuudessa esiintyä yhä hälyttävämpiä tietoja valtion ja
kuntien taloustilanteesta. Rehtori Rauno Kivistö kirjoitti vuosikertomuksessa
1990 – 1991 seuraavaa: ” Valitettavasti näyttää siltä, että säästötoimet
tulevat lukiossa iskemään arimpaan mahdolliseen paikkaan, tuntikehykseen.
Koulutyön suunnittelun kannalta tämä on varsin kiusallista.” Näin
tulikin sitten käymään seuraavien lukuvuosien aikana.
Vuosikertomuksessa 1993 – 1994 rehtori kirjoittaakin: ” Massiivinen
työttömyys ja kuntien surkea taloudellinen tilanne on johtanut siihen, että
on jouduttu supistamaan toimintoja, lakkauttamaan tai yhdistämään virkoja ja
jopa keräämään maksuja joillakin nimikkeillä. Kaikki tämä on synnyttänyt
närkästystä, jopa suoranaista katkeruutta.”
1990-luvun
puolivälin jälkeen valtion ja kuntien taloustilanne alkoi helpottaa ja uuden
opetussuunnitelman käyttöönoton myötä alettiin pohtia luokattomaan lukioon
siirtymistä koko valtakunnassa, samoin myös Joutsassa.
Vuosikertomuksessa 1995 – 1996 todetaan, että luokaton lukio ei ole
valmis vuodessa tai kahdessa, jos koskaan. Tärkeintä on, että sitä kehitellään
ja hiotaan.
Rehtori
Rauno Kivistö jäi eläkkeelle 1999. Hän johti kunniakkaasti yhteiskoulun
kannatusyhdistyksen ylläpitämän yksityisen Joutsan yhteiskoulun osaksi
Joutsan koululaitosta. Lukion
rehtorin tehtäviä hoiti vuodesta 1998 vuoteen 2003 Paavo Valkonen. Hänen
aikanaan koulutuksen ylläpitäjän toimesta korostui arviointi koulun jokapäiväisessä
toiminnassa. Yhteydenpitoa lähiympäristön kanssa kehitettiin yhteisin
neuvonpidoin. Esim. oppilaskunta järjesti vuosittain itsenäisyysjuhlakonsertin,
jossa sotiemme veteraanit olivat kunniavieraina.
Joutsan
kunta suunnitteli lukion rehtorin tehtävien yhdistämistä peruskoulun rehtorin
tehtäviin. Rehtorin, opettajakunnan ja aktiivisten kuntalaisten toiminnan
ansiosta lukio tuli säilyttämään oman rehtorin. Rehtorina aloitti vuoden
2003 alusta Seppo Degerman. Opettajakunta on kehittänyt Joutsan lukiota
edelleen luokattoman lukion periaatteiden hengessä. Vuonna 2007 tehdyn
lukiorakennuksen peruskorjauksen yhteydessä korostettiin erityisesti
tietotekniikan hyödyntämistä opetuksessa.
Joutsan
yhteiskoulu ja myöhemmin lukio on ollut tiiviissä yhteydessä ympäröivään
yhteiskuntaan heti perustamisestaan lähtien. Koulu on osallistunut erilaisiin
tapahtumiin ja ollut järjestämässä niitä. Ammatinvalinnan merkeissä
tehtiin ja tehdään edelleen tutustumisretkiä teollisuuslaitoksiin,
liikkeisiin ja laitoksiin. Jo 1950-luvulla tehtiin opinto-, luokkaretkiä Suomen
kohteisiin Tampereelle, Turkuun ja Helsinkiin. Nykyään Joutsan lukio on mukana
erilaisissa hankkeissa ja projekteissa. Esim. lukion ja Keski-Suomen ympäristökeskuksen
yhteistyönä toteutettiin 2000-luvun alussa Pekkasen soramontun
maisemointihanke, joka tavallaan jatkuu yhä.
Kansainvälisyys
on ollut olennainen osa koulun toimintaa pitkään. Matkat ulottuivat
1960-luvulta lähtien jo Pohjoismaihin, erityisesti Tukholma oli suosittu kohde.
”Niin pienenee maailma vuosi vuodelta ”, totesi Antti Hossola laatimassaan
yhteiskoulun 25-vuotishistoriikissaan. Merkittävä
tapahtuma Joutsan lukion historiassa oli 1985 Joutsassa järjestetyt
matematiikan olympialaiset. Joutsan lukio osallistui Comenius- ja
Sokrates-projektien kautta kansainväliseen opiskelija- ja opettajavaihtoon 1990
luvun puolivälistä lähtien. Opiskelijat opettajineen ovat vierailleet esim.
Kilingi - Nömmen keskkoolissa Etelä Virossa. 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun
alussa lukio teki yhteistyötä Dresdenin Marie Curie - lukion kanssa. Joutsan
lukiolla on ollut jo pitkään tiivis opiskelijavaihto Pohjola - Nordenin
oppilasvaihdon välityksellä pitkään.
Joutsan
lukiossa on opiskeltu automaattista tietojenkäsittelyä jo vuodesta 1973 lähtien
lehtori Veli Töyrylän toimesta. Ensimmäinen tietokone hankittiin tammikuussa
1980. Sen jälkeen tietokonekantaa on jatkuvasti pidetty ajan tasalla.
Internetin myötä yhteistyö on saanut uusia ulottuvuuksia esim. lukuvuonna
2005 – 2006 Joutsan lukio oli Jyväskylän yliopiston kanssa kehittämässä
virtuaalisuo-oppimisympäristöä kouluille. Suomi tietoyhteiskunnaksi hanke on
mahdollistanut sen, että Joutsan lukio on ollut ja on yhä edelleen
tietotekniikan hyödyntämisen osalta eturivissä koko valtakuntaa ajatellen.
Joutsan kunta on tukenut voimakkaasti tietotekniikan hyödyntämistä Joutsan
koululaitoksessa. Esim. kunta on antanut opiskelijoiden käyttöön kannettavat
tietokoneet vuodesta 2006 lähtien. Lehtori Keijo Kurki on erityisesti
paneutunut Joutsan lukion monipuolisten palkittujen kotisivujen ylläpitoon ja
kehittämiseen 1990 luvun puolivälistä lähtien.
Valveutuneet
sivistysmyönteiset kuntalaiset, jotka aikanaan perustivat ja toimivat
aktiivisesti Yhteiskoulun kannatusyhdistyksessä, Joutsan kunta, opettajat ja
koulun henkilökunta on mahdollistanut Joutsan yhteiskoulun myöhemmin lukion
menestyksellisen toiminnan kautta vuosikymmenien. Joutsan lukion tulevaisuus on
hyvin pitkälti kiinni yhteiskunnan tulevasta kehityksestä. Toimintojen
keskittyminen suuriin yksiköihin näyttää olevan tällä hetkellä vallitseva
suunta. Joutsan kunnan kannattaa tarkoin miettiä tulevia koulutuspoliittisia
ratkaisuja.
Joutsassa
4.5.2008
Seppo
Degerman
Joutsan
lukion rehtori 2003 -
Joutsan yhteiskoulun vaiheet:
1946
Joutsan yhteiskoulu perustetaan
1947
ensimmäinen koulutalo perustetaan
1961
muutos kahdeksanluokkaiseksi oppikouluksi, toinen koulutalo valmistuu
1974
koulu jaetaan Joutsan lukioksi ja peruskoulun yläasteeksi
2007
Joutsan lukiorakennus remontoidaan nykyaikaiseen kuntoon ja vihitään
uudelleen käyttöön 4.5.2008
Rehtorit:
1946
– 1967 Antti Hossola
1967
– 1998 Rauno Kivistö
1998
– 2003 Paavo Valkonen
2003
-
Seppo Degerman
Koulun ylläpitäjä:
1945
– 1974 Joutsan yhteiskoulun kannatusyhdistys
1974
- Joutsan kunta
Sivu
päivitetty 07.05.2021
Etusivu
| Ajankohtaista | Henkilökunta
| Juhlat | Koulu
| Lukioinfo | Multimediaa
| Opiskelijat | Ops
| Peda.net | Sivukartta
| Toiminta | Ylioppilaat
|
|