Sivun loppuun
Vierailu sähkölaitokselle

Joutsan lukion abien  fysiikan ryhmä  tutustui  keskiviikkona 13.09.06 paikkakunnan sähkölaitokseen. Kohteena oli maakunnallinen kuntien omistama Suur-Savon Sähkö, jonka toimialue ulottuu Saimaalta Päijänteelle. Maukkaiden hillomunkkien ja kahvin jälkeen yhtiötä  ja sähköenergian siirtoa esitteli verkostomestari Urpo Matilainen. Yhtiö on panostanut  sähkön laatuun ja sähkönsaannin varmuuteen, missä on hyödynnetty yhä enenevässä määrin tietotekniikkaa. Yhtiössä on otettu käyttöön mm. 1,0 kV:n jakelujärjestelmä kesämökkejä varten. Kaukokäyttöjärjestelmä, vikapaikan laskeminen tietokoneella, 20 kV:n linjojen helikopterisahaus ja omien korjausmiehien käyttö parantavat omalta osaltaan sähkönsaannin varmuutta. Muutama myrskyn jälkeen otettu kuva kertoi kuinka totaalista tuhoa luonnonvoimat voivat aiheuttaa. Toimipisteeseen tutustumisen jälkeen siirryttiin  sitten  110 kV/20kV:n muuntoasemalle. Siellä nähtiin käytännössä sähköverkon rakentuminen linjalähtöineen ja  energian ja loisenergian mittauksineen.

Sivu päivitetty 29.12.2009  Ilmainen www-laskuri  vierailijaa 19.09.06 jälkeen
Etusivu | Ajankohtaista | Henkilökunta | Juhlat | Koulu | Lukioinfo | Multimediaa | Opiskelijat | Ops | Peda.net | Sivukartta | Toiminta | Ylioppilaat |
Sivun alkuun